Un grec antic, precursor d’un bolero famós

L’avorriment ens dóna sorpreses divertides. Fa una estona fullejava alguns dels llibres dels prestatges de l’estudi. M’he trobat amb un dels exemplars de la col·lecció de clàssics grecs de la Fundació Bernat Metge, el corresponent a les “Lletres d’Amor d’Aristènet”, compendi d’epístoles atribuïdes a un autor grec del segle V dC. I tot passant els fulls he anat a caure a una d’aquestes cartes que descriu el neguit d’un jove amb el cor dividit, que us transcric de manera literal, en la versió de Joan Pagès, de l’any 2009.
APOL·LÒGENES A SÒSIAS
Voldria, si fos possible, demanar a tots i cadascun dels enamorats si mai s’han trobat captivats per dos amors ensems i no han estat capaços de triar entre l’un o l’altre. Jo em vaig casar amb una dona de seny per oblidar la cortesana de qui m’havia enamorat, ja que creia que s’esdevindria així. Però ara, al desig que desperta en mi la meva amant se li ha afegit l’amor que sento per l’esposa, i cada vegada que faig l’amor amb una d’elles no puc estar-me de pensar en l’altra, fins al punt que la meva fantasia em fa veure la que no és. I em sento com un timoner que mena la nau sotmès a dos vents contraris que lluiten entre si, l’un de la banda de babord, l’altre d’estribord, arborant la mar en direccions oposades, de manera que la nau no sap quin rumb ha de prendre. Però, ¿què hi farem si el meu cor alberga dos desigs tan ben avinguts? Tant de bo les dues dones puguin conviure amb la mateixa concòrdia i sense gelosia.

A qui, després de llegir aquesta emotiva lletra de fa més de mil cinc-cents anys no li ve al cap allò de “como se puede querer dos mujeres a la vez… y no estar loco”?. Doncs apa, enllaço aquí una versió aflamencada del famós bolero.

Anuncis

Deixa un comentari

Filed under General

Deixa un comentari

