Un volt per La Bretanya (2). Base d’operacions a Nantes.

Vam dirigir-nos de La Rochelle a Nantes amb la idea d’arribar a l’hotel abans de les 7 del vespre. Santa innocència la nostra. Era diumenge i les retencions, ja fos per la densitat del trànsit, les obres, o les rotondes, van fer que triguéssim una hora i mitja més del previst. A més, la ronda circular que envolta Nantes estava tallada en un punt pròxim a la nostra sortida, cosa que ens va acabar alterant una mica els nervis. Sort del GPS del cotxe (al qual he de reconèixer que fèiem un cas relatiu i sel·lectiu…)!

Havíem triat l’hotel a través d’un cercador d’hotels per internet. El que no ens van explicar és que l’hotel estava als afores, amb una comunicació precària en transport públic i que això ens obligaria a anar al centre en cotxe. Això no obstant tenia una avantatge: la ruta que iniciaríem al dia següent ens havia d’estalviar, en principi, la sortida de la ciutat.

Vam estar dues nits a Nantes. La primera vam sortir a voltar una mica i vam intentar situar-nos. Jo crec que no ho vam aconseguir ja que tot i que en teníem bones referències i un llistat de llocs per veure, vam acabar fent una volta, sopant una Gallete (una crêpe salada) i poca cosa més. El just per identificar quatre coses que, en teoria hauríem de veure el dia següent.

Potser vam sortir un pèl tard i això va fer que al matí ens trobéssim mig entrampats en una retenció a la ronda circular. Però aquest va ser el darrer inconvenient de tot el viatge. A partir d’aquí només ens en queden bons records. I el primer, Josselin, un petit poble a uns 160 km de Nantes, prop dels boscos on la tradició situa la tomba de Merlí i les més profundes tradicions druídiques. De Josselin val la pena la visita al castell, que obligatòriament ha de ser guiada. Si no contractes la visita, no entres als jardins. Coses del patrimoni privat i de la noblesa francesa… Però també és interessant la passejada pels racons del poble, amb regust medieval i profundament bretó.

A Josselin hi vaig menjar la meva segona ració de musclos amb patates fregides, acompanyades d’un Chardonnay més que acceptable, en pichet.

De Jossellin vam partir, sense cap por a fer quilòmetres i travessant una preciosa zona de boscos i poblets gairebé de conte, en direcció a Saint Gaustan, un port mig de riu, mig de mar pertanyent al municipi d’Auray.

Auray està a relativament pocs quilòmetres de Carnac (Karnag en bretó), on ens vam dirigir després, sota un sol de justícia (vam arribar a estar a 35ºC). Visita obligada ja que anar a Bretanya i no passar pels alignements de menhirs ve a ser una mena de sacrilegi. És un d’aquells indrets especials, en que la Terra manté alguna mena de magnetisme, malgrat la quantitat de turistes que hi passen a diari.

I des de Karnag, vam tornar a Nantes. Sobre el mapa, les distàncies semblen curtes, però l’orografia de la costa bretona fa que allò que en línia recta és poc tram, sobre la carretera impliqui un bon nombre de quilòmetres addicionals. Per tant, vam arribar a Nantes sobre les vuit una altra vegada i ens va quedar poc temps per veure la ciutat. Tot just per fer una volta al Castell dels Ducs de Bretanya, fer un tomb per la zona més típica del centre, veure la catedral i sopar una mica (en el meu cas una brochette de bœuf et volaille avec des pommes de terre) en una terrassa.

Esgotats després dels més de 400 km que havíem fet en un dia, aquella nit vam dormir plans i ens vam preparar per dirigir-nos cap a l’oest, a Quimper, una ciutat que ningú que vagi a la Bretanya pot deixar de visitar. Però això, i el recorregut fins arribar-hi, ho explicaré un altre dia.